امام علی شورت فاطمه را به عنوان گرو به یک یهودی داد!

علامه مجلسى در جلد ٤٣ از كتاب معروف خود، بحار الأنوار
روايتى را بدين مضمون آورده كه : حضرت علی از فرط گرسنگى و نداشتن چيزى براى خوردن در خانه, به سوى شخص يهودى رفته و از وى طلب جو ميكند.

آن شخص یهودی برای ضمانت از وى چيزى بعنوان گرو ميخواهد. امام علی نيز لباس زیر(شورتک یا شورت بلندی که رانها را پوشش میدهد يا زيرپوش، همانطور كه مجلسى در توضيح كلمه الملاءة اورده) حضرت فاطمه را كه از جنس ابريشم بود را بعنوان گرو به شخص يهودى ميدهد.

در ادامه روايت امده كه آن شخص یهودی، لباس زیر حضرت فاطمه را به خانه اش ميبرد و در اتاقی نگه ميدارد و شب هنگام همسر وى وارد اتاقی که لباس زیر فاطمه آنجا بود، ميشود و مشاهد ميكند که نوری از آن اتاق بلند شده که تمام آن اتاق را روشن کرده است.
وى برگشت و پیش شوهرش رفت و به او گفت : من از آن اتاق نور بسیار بزرگی را دیدم. مرد یهودی با تعجب و بعلت فراموش کردن موضوع لباسى که آورده و در آن اتاق گذاشته، شتابان بلند شد و به داخل اتاق رفت و مشاهده کرد که شعله های نور از آنجا متساطع شده كه به ماه درخشان شبيه است.
مرد يهودى ازين ماجرا خیلی تعجب کرد و به نور خیره شد و متوجه لباس زیر فاطمه شد.
پس یهودی و همسرش از خانه خارج شدند و هر کدام پیش خویشاوندان خود رفتند سپس با هشتاد نفر یهودی امدند و زمانی که انان متوجه این ماجرا شدند همه مسلمان شدند.
متن عربى روايت:
٣٦ ـ قب ، يج : روي أن عليا استقرض من يهودي شعيرا فاسترهنه شيئا فدفع إليه ملاءة فاطمة رهنا وكانت من الصوف فأدخلها اليهودي إلى دار ووضعها في بيت فلما كانت الليلة دخلت زوجته البيت الذي فيه الملاءة بشغل فرأت نورا ساطعا في البيت أضاءبه كله فانصرفت إلى زوجها فأخبرته بأنها رأت في ذلك البيت ضوءا عظيما فتعجب اليهودي زوجها وقد نسي أن في بيته ملاءة فاطمة ، فنهض مسرعا ودخل البيت فاذا ضياء الملاءة ينشر شعاعها كأنه يشتعل من بدر منير يلمع من قريب ، فتعجب من ذلك فأنعم النظر في موضع الملاءة فعلم أن ذلك النور من ملاءة فاطمة ، فخرج اليهودي يعدو إلى أقربائه وزوجته تعدو إلى أقربائها فاجتمع ثمانون من اليهود فرأوا ذلك فأسلموا كلهم.
بيان : الملاءة بالضم والمد الازار والريطة [١].
[١]كذا في القاموس. وفى اقرب الموارد : هى الريطة ذات لفقين و ـ ثوب يلبس على الفخذين.
توضیح مجلسی در مورد لباس مورد نظر: شورتک یا شورت بلندی که رانها را پوشش میدهد.
منابع :
 بحار الأنوار – ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : ٤٣  صفحه : ٣٠
و در چاپ ديگر بحار الأنوار جلد ٤٣ ص ٢٧-٢٨
الثاقب فى المناقب از علامه طوسى ص ٣٠١ و ٣٠٢
الخرائج و الجرائح از قطب راوندى ص ٥٣٧ و ٥٣٨
imageimageimageimage

11 thoughts on “امام علی شورت فاطمه را به عنوان گرو به یک یهودی داد!

  1. درودها…جالب بود،هرجا که در تاریخ ننگین اسلام چیزی بر ضدشون هست رو به چیز دیگری تبدیل میکنن که به ظاهر به نفعشون بشه اما همون چیز ساختگی هم بدتر آبروشون رو میبره….درود برشما جناب روشنگر…من به تازگی به جمع شما خردباوران و خردگرایان پیوستم…سپاس از ادب و فرهنگتون…و این منطق جالب در بیان حقایق…پیروز باشید.

    1. جناب حسینی
      درود بر شما دوست فرهیخته و سپاس از لطف و محبت شما
      به جمع دوستان خودت خوش آمدید
      امیدوارم اگر در مورد مطالب این سایت انتقاد یا پیشنهادی داشتید برای بهتر شدن کیفیت مطالب, آنرا با مدیریت سایت در میان بگذارید.

      یروز و مانا باشید

  2. درود بر شما وهمه روشنگران!
    هم چنانکه دراویش غلی پرست از گناباد هستند، بی خدایان روشن وروشنگر هم از همانجا بر خاسته اند که ابروی برباد رفته گناباد را برگردانند!
    اولا چرا فاطی شورت ابریشمی گران قیمت داشته؟وعلی ابن عمران یهودی با کدام پول ان را خریده بود؟ و یا از کدام اسیر بخت برگشته بعد ار تجاوز گرفته بود؟ وهمان عنی ررا می بینیم که بعدا از ثروتمند ترین مسلمانان زمان خودشد مثل هزار میلیارد دلاری حالا! از کجا اورزد؟ با ادم کشتن که پول گیر کسی نمیاد! واوشغلی بجز ادم کشتن نداشت! پس همه اموال و دست رنج مردم بیچاره غیر مسلمان اعم از یهودی و ایرانی و عیره بود!

    1. همه اینجا اینقدر میگن آدم کشتن!!! آدم کشتن نبوده محققان عزیز. جنگ بوده. اونها سردار جنگی بودن. الان با جنگیدن هیچ پولی آدم بدست نمیاره. در اون زمان بعد از جنگیدن غنایم بین سرداران و سربازان جنگی تقسیم میشده و اتفاقا سرداران جنگی وضعیت مالی خوبی داشتند.

  3. به نظر من اینطور شبهات و اختلاف نظراتی فقط بخاطر اختلاف زمانیه. گروگذاشتن شورت بلند در این عصر بسیار وقیح می نماید ولی در آن عصر امری عادی بوده. شاید سایر جامه هایشان نخی بوده و تنها لباس ارزشمندی بوده که داشتند و اصلا با موضوع عصمت منافات نداره

    1. درود بر شما

      دوست نازنین این ادعای شما در کتاب کتاب تاریخی نوشته شده است ؟؟

      شما اگر لطف بفرمایید و تاریخ اعراب را بخوانید خواهید دید که در آن زمان انقدر اعراب تعصب داشته اند که بر سر کوچکترین اختلافی جنگهای قبیله ای روی میداده است.
      دیگران را به تعصب متهم میکنید در صورتی خودتان به دلیل علاقه به اعتقادی خاص تاریخ را ورنه جلوه میدهید.
      اگر این مسله عادی بوده چرا روحانیون تلاش میکنند که اینگونه روایات را غلط و تحریف شده جلوه دهند؟؟

      1. درود
        بله تاریخ خوندم. اعراب متعصب بودن نه باغیرت. من نگفتم تعصب نداشتن. داشتن بخاطرش جنگ و خونربزی هم میشده ولی بخاطر چیزای دیگه ای. بعدشم روحانیونی که همین الان بخاطر سند۲۰۳۰ بدون اینکه حتی اونو بخونن رو عقیده اشتباه خودشون پافشاری میکنن چه انتظاری میشه داشت؟ الان شما جو جامعه رو ببینید صحبت کردن در مورد مسایل جنسی در ملاعام بسیار مذمومه ولی در آن زمان چه صحبتهایی از پیامبر یا ابوبکر با معاویه… درباره ارتباط با زن هست که در جمع گفته شده. اینا اختلاف فرهنگی رو نشون میده دیگه

دیدگاهتان را بنویسید