آیا یاران ائمه, راهزن و دزد بوده‌اند؟؟

همانطور كه همه ميدانيم و به كرّات و مرّات شنيده و خوانده‌ايم، احاديث و روايات شيعه بصورت نامستقيم از طريق ياران و اصحاب ائمه به شيعيان رسيده‌اند و در مدح و ثناى اين ياران هم كتابها نوشته شده و پاورقيها پر شده. ولى باز با شگفتى مى‌بينيم كه علماى بزرگ شيعه رواياتى را در كتبشان نقل كرده‌اند كه ادعاى آنها را باطل كرده و سئوالات زيادى را در برابر ما قرار ميدهد.

روايتى را كه در زير آورده‌ايم از دوتن از علماى معتبر شيعه و در كتب معتبر آنها آورده شده. به روایت زیر دقت کنید:
متن عربى روايت: ع: آبي رحمه اله،عن سعد بن عبدالله، عن محمد بن أحمد السياري، عن محمد بن عبدالله بن مهران الكوفي؟ عن حنان بن سدير، عن أبيه، عن أبي إسحاق الليثي قال: قلت لابي جعفر محمد بن علي الباقر: يابن رسول الله أخبرني عن المؤمن المستبصر إذا بلغ في المعرفة و كمل هل يزني؟ قال: اللهم لا،  قلت : فيلوط؟  قال: اللهم لا، قلت: فيسرق؟ قال: لا، قلت: فيشرب الخمر؟ قال: لا، قلت: فيأتي بكبيرة من هذه الكبائر أو فاحشة من هذه الفواحش؟ قال: لا، قلت : فيذنب ذنبا؟ قال: نعم وهو مؤمن مذنب مسلم، قلت: ما معنى مسلم؟ قال: المسلم بالذنب لا يلزمه ولا يصير عليه، قال فقلت: سبحان الله ما أعجب هذا! لا يزني ولا يلوط ولا يسرق ولا يشرب الخمر ولا يأتي كبيرة من الكبائر و لا فاحشة؟! فقال: لا عجب من أمر الله، إن الله عزوجل يفعل ما يشاء ولا يسأل عما يفعل وهم يسألون ; فمم عجبت ياإبراهيم؟ سل و لا تستنكف و لا تستحسر فإن هذا العلم لا يتعلمه مستكبر ولا مستحسر ; قلت: يابن رسول الله إني أجد من شيعتكم من يشرب، ويقطع الطريق، و يحيف السبيل، و يزني و يلوط، و يأكل الربا، و يرتكب الفواحش، و يتهاون بالصلاة و الصيام و الزكاة، و يقطع الرحم. ويأتي الكبائر، فكيف هذا؟ ولم ذاك؟ فقال: يا إبراهيم هل يختلج في صدرك شئ غير هذا؟ قلت: نعم يا بن رسول الله اخرى أعظم من ذلك ; فقال: وما هو يا أبا إسحاق قال: فقلت: يابن رسول الله وأجد من أعدائكم و مناصبيكم من يكثر من الصلاة ومن الصيام، و يخرج الزكاة ، و يتابع بين الحج والعمرة، و يحض على الجهاد، و يأثر على البر وعلى صلة الارحام ، ويقضي حقوق إخوانه، ويواسيهم من ماله،  و يتجنب شرب الخمر و الزنا واللواط وسائر الفواحش، فمم ذاك؟ ولم ذاك؟ فسره لي يا بن رسول الله وبرهنه وبينه فقد والله كثر فكري وأسهر ليلي وضاق ذرعي!
 خلاصه ترجمه: ابن بابویه با سند خود روایت می کند که اسحاق لیثی گفت: به ابی جعفر محمد بن علی باقر(امام باقر) عرض کردم: ای پسر رسول خدا در مورد مؤمن با بصیرت به من خبر بده كه آیا اگر در شناخت به درجه‏‌ی کمال برسد زنا می‌کند؟ گفت:خیر
گفتم: آیا شراب می‌نوشد؟ گفت: خیر، گفتم: آیا سراغ یکی از این گناهان کبیره یا فاحشه‌‏ای از این فاحشه‌‏ها می‏رود؟ گفت: خیر.
گفتم: ای فرزند رسول الله، من کسانی از شیعیان شما را سراغ دارم که شراب می‏نوشند، راهزنی می‏کنند،  راه‌ها را نا امن می‌کنند، زنا و عمل لواط انجام می‏دهند، ربا خواری می‏کنند، مرتکب فاحشه می‏شوند، به نماز و روزه و زکات اهمیت نمی‏دهند، قطع صله‏‌ی رحم می‌کنند، به دنبال گناهان کبیره می‌روند، پس این چگونه است و چرا؟؟
گفت: ای ابراهیم آیا جز این چیزی در دل نداری؟ گفتم: چرا ای پسر رسول خدا، چیزهایی از این هم بزرگتر …
گفت: آن چیست ای اسحاق؟ گفتم: ای پسر رسول خدا، می‌بینم دشمنان شما(منظورش غير شيعه ها) نماز و روزه و پرداخت زکات و انجام پی‌‏در‌پی حج و عمره دارند و بر جهاد در راه خدا حریص هستند، همچنین نیکی و برقراری پیوند خویشاوندی و ادای حقوق برادران خود، و همکاری یکدیگر را با مال و دارایی می‌کنند، و از نوشیدن شراب و زنا و لواط و سایر فاحشه‏‌ها دوری می‏کنند، پس این چیست وچرا اینطور است؟ ای پسر رسول خدا، برایم شرح و تفسیر و بیان کن و دلیل بیاور، به خدا سوگند فکرم مشوش شده، و تمام شب بیدار هستم و در اوضاع روحی نابسامانی قرار گرفته ام و به تنگ آمده‌ام».
آیا گناهی باقی ماند که شیعیان امام باقر(از قضا لقب شكافنده علمها را يدك ميكشد) نکرده باشند؟؟
مگر احاديث و رواياتى كه كتب شيعه مملو از آنهاست، توسط همين جماعت دزد و راهزن نقل نشده‌اند! آيا اينطور اشخاص ميتوانند راستگو و امانتدار باشند؟
شباهتى بين ياران و نايبان امام زمان كه وطنمان را اشغال كرده‌اند با افراد مورد نظر روايت بالا نمی‌بينيد؟؟
منابع:
بحار الأنوار – ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : ۵  صفحه : ۲۲۸-۲۲۹
 علل الشرائع نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : ۲  صفحه : ۶۰۶-۶۰۷
 imageimage

15 thoughts on “آیا یاران ائمه, راهزن و دزد بوده‌اند؟؟

  1. بسیار سپاسگزارم.
    باعث شدی با مراجعه به سایت اصلی، موضوع را کامل مطالعه کنم. با این کار هم اعتقادم بیشتر شد و هم ایمانم قویتر. ای کاش دوستان چند صفحه مربوطه را به طور کامل مطالعه کنند تا حقیقت را دریابند و آنگاه خود قضاوت کنند. دوستان گرامی نمی شود بخشی از یک موضوع را خارج از کانتکس برداشت و مغولوارانه به آن تاخت.

    1. اولا اینکه میگی مطالعه کردی خوش حالم تمام هدف ما مطالعه شماست.

      دوما اگر به حقیقتی رسیدی و آنطو که میگی ایمانت قوی تر شده خب مارم اگاه کن تا ما هم حقیقت را بمانند تو دست
      پیدا کنیم مگر معتقد به امر به معروف نیستی ؟؟ خب به جای حرف های حاشیه ای ما را اگاه کن و حقایق موضوع را بگو.

  2. سلام
    من دیگه گیج شدم نمیدونم چیکار کنم.
    دو روز مسلمونم دو روز بعد بی دین
    دور نماز میخونم و دو روز بعد نمیخونم
    از نظرات ضد و نقیض خسته شدم
    تمنا دارم مطلبی را که باعث بی دین شدن شما شده است را برای من هم قرار دهید بلکه راه خود را پیدا کنم…
    تمنا دارم….

    1. درود عزیزم

      حقیقتش اینه چندین سال قبل مثل شما بودم اما با مطالعه و تحقیق این مشکل از بین رفت.

      من دو مورد پیشنهاد می کنم اول اینکه تحقیق کنید و تحقیقات خود را افزایش دهید و دوما اینکه به عقل خود مراجعه کنیئد و ببینید ایا مثلا اینمه خرافاتی که در قران و روایات امده عقلانی هست و قابل پذیرشه یا خیر.

  3. سلام متاسفانه کتبی مانندبحار و کافی و….غیره فقط احادیث رو جمع اوری کردن و شیعه کتاب حدیث صیحیح ک تمومعلما متفقلقول باشن وجود نداره ب همین دلیل هر انسانی ک مراجع کنه ب این کتب فکر میکنه ک احادث صیحیح هستن و اسلامگریز یا شیعه گریز میشه

    1. درود بر شما

      دوست نازنين اين ادعاى شما نشان از عدم آگاهى و تسلط شما بر احاديث و كتب حديث ميباشد و تكرار ادعاى مردود آخوندهاى شيعه ميباشد.

      اتفاقا كتاب كافى معتبرترين كتاب شيعه پس از قرآن ميباشد به چندين دليل:

      ثقة الاسلام كلينى صاحب اين كتاب در مورد كتابش ميگويد:
      كتاب كاف يجمع فيه من جميع فنون علم الدين، ما يكتفى به المتعلم و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السلام و السنن القائمة.
      ترجمه:
      دوست دارى كتابى داشته باشى كه شامل تمام علوم و معارف دين باشد و دانشجو و دانشمند نيز بتوانند به آن مراجعه نمايند و از آن علم دين را فرا گرفته و به آن عمل نمايند و آن گرفته شده از روايات صحيح از ائمه عليهم السلام و سنت هاى پا برجايى باشد كه به آنها عمل مى‌شو. در لينك زير اصل اين مطلب را خواهيد ديد.
      http://lib.eshia.ir/27311/1/16

      خوب اين ادعاى نويسنده كتاب كه با ادعاى شما در تعارض ميباشد و اما دليل ديگر وجه تسميه اين كتاب است، كه بنا بر رواياتى به حضور مهدى برده شده و ايشان در موردش گفته ” هذه الكتاب كافٌ لشيعتنا”
      يعنى اين كتاب براى شيعه ما كافى است.

      اما دليل مهمتر اعتراف اكثر قريب به اتفاق علماى بزرگ شيعه بر صحت مطالب كتاب كافى است كه در اينجا به تعدادى از آنها اشاره خواهم كرد.

      نفر اول که اعتقاد به صحت تمام روایات کافی دارد

      علامه نائینی

      آیت الله خویی متخصص علم رجال و حدیث شیعه
      اعتراف میکند که استاد او علامه نائینی معتقد به صحت کتاب کافی بوده و حتی ادعا داشته که مناقشه در سند روایات کافی کار ? افراد عاجز است ? و دیگران هم چنین نظری داشته اند. و مبنای استدلال آنان مقدمه کتاب کافی است .

      قال العلامه النائینی : ان المناقشه فی اسناد روایات الکافی حرفه العاجز و قد استدل غیر واحد علی هذا القول بما ذکره محمد بن یعقوب فی خطبه کتاب
      معجم الرجال ج ۱ ص ۸۸

      نفر دوم که اعتقاد به صحت روایات کافی دارد .

      شیخ طبرسی

      طبرسی در بیان صحت کتاب کافی میگوید :
      کتاب کافی بین کتب اربعه مانند خورشید میان ستارگان است و اگر? انسان منصف کمی تامل کند به این نتیجه میرسد که نیازی به بررسی سند روایات ندارد ? و از صدور و صحت آن به اطمینان میرسد .

      پس نتیجه میگیریم هرکسی بگوید روایات کافی سند ضعیف دارد بی انصاف است .

      متن عربی :
      و قال الطبرسی : الکافی بین کتب الاربعه کالشمس بین النجوم و اذا تامل المنصف استغنی عن ملاحظه حال آحاد رجال السند المودعه فیه و تورثه الوثوق و یحصل له الاطمئنان بصدورها و ثبوتها و صحتها .

      کتاب مستدرک الوسائل ج ۳ ص ۳۵۳

      نفر سوم که معتقد به صحت روایات کافی دارد .

      مصطفی صبحی الخضر

      مولف و محقق معاصر شیعه مصبحی صبحی اعتراف میکند که عده ای از بزرگان شیعه گفته اند
      ? تمام روایات کافی صحیح است ? و امکان تضعیف سند روایات وجود ندارد .
      و چون جناب صبحی این نظریه را رد نکرده است بنا به قاعده جناب قزوینی یعنی خودش هم معتقد به این نظر بوده .

      متن عربی :
      یقول المحقق مصطفی صبحی الخضر : ولقد ذکر بعض
      الاعلام ان روایات الکافی کلها صحیحه و لا مجال لرمی شی ء منها بضعف سندها .

      نفر چهارم معتقد به صحت روایات کافی

      جناب حر عاملی

      همچنین جناب حر عاملی اعتراف میکند که که منسوب بودن تمام روایات کافی به ائمه ثابت و محل اعتماد و صحت است .

      متن عربی :
      و قال الحر العاملی : الفائده السادسه فی صحته المعتمده فی تالیف هذا الکتاب ( ای الکافی ) و توافرها و صحته نسبتها و ثبوت احادیثها عن الائمه علیهم السلام . خاتمه الوسائل ص ۱۶ .

      اما نکته جالب این است که در سایت ولی عصر وابسته به شبکه ولایت به دروغ ادعا کرده اند که هیچ عالم شیعه ای نگفته است که تمام روایات کافی صحیح است…

      لینک مربوط به ادعای دروغ سایت ولی عصر.
      http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5209

      البته اين فقط بخشى از اظهار نظر علماى شيعه در اينمورد بود و الا تقريبا تمامى علماى بزرگ شيعه اين كتاب را صحيح و بى عيب و نقص ميدانند.

      از شما دوست بزرگوار تقاضا دارم كه بدون آگاهى و تنها با توجه به ادعاى پوچ سايتهاى متقلب حوزه علميه، در اينگونه موارد اظهار نظر نفرماييد.
      پيروز و مانا باشيد

  4. می مورد دیگه هم اینه ک ما حرفهای واعظان رو ک بعضی از اونا حتی نمیدونن خودشون چی میگن رو مرجع قرار میدیم یا اون ب قولی کله گندهاشون کارهای ضد دینی میکنن رو ب حساب دین میزاریم خودم هیچ دلخوشی از خیلی از این اقایونی ایت الله ها البته ن همه ندارم ولی شیخ نخودکی علی اقا قاضی طباطبای….. رو خیلی خیلی قبول دارم امیدوارم دیگران هم ب کمک عقل خود ن نگاه و احساس خود ب حقیقت امر پی ببرند

    1. ایشون که مورد اعتماد هست

      ميرزا غلامرضا عرفانيان در کتاب مشايخ الثّقات جلد ۱ صفحه ۹۵ میگه:

      السياري أبو عبد الله روى عنه في الوسائل ٥ / ١٠٥ من أبواب الاطعمة المباحة بطريق صحيح هو : أحمد بن محمد السياري.

      ببینید میگه ((بطریق صحیح))

      در ضمن ایشون در کتاب کافی هم روایت داره جلد ۶ صفحه ۸ چاپ دارالکتب الاسلامیهو خود شیخ کلینی در مقدمه ی کتابش آورده:

      كتاب كاف يجمع فيه من جميع فنون علم الدين، ما يكتفى به المتعلم و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السلام و السنن القائمة.

      دوست دارى كتابى داشته باشى كه شامل تمام علوم و معارف دين باشد و دانشجو و دانشمند نيز بتوانند به آن مراجعه نمايند و از آن علم دين را فرا گرفته و به آن عمل نمايند و آن گرفته شده از روايات صحيح از ائمه عليهم السلام و سنت هاى پا برجايى باشد كه به آنها عمل مى‌شو. در لينك زير اصل اين مطلب را خواهيد ديد.

    2. میزان اعتبار «علل الشرائع» باید به چند نکته توجه داشت:
      یک. این کتاب مانند دیگر کتاب‌هاى شیخ صدوق پیوسته مورد توجه علما و فقهاى شیعه قرار داشته و از معتبرترین اصول روایى شیعه می‌باشد که در مجموعه‌هاى روایى بزرگ شیعه مانند «بحار الأنوار» و «وسائل الشیعة» از آن نقل شده و به آن استناد نموده‌اند.
      دو. علل الشرایع از جمله کتاب‌هاى روایى معتبرى است که علماى شیعه در اجازات خود، روایت آن‌را به یکدیگر اجازه می‌داده‌اند.
      سه. روایات آن، با اسناد کامل و بیشتر با واسطه على بن بابویه پدر مؤلّف، ابن ولید و ابن ماجیلویه نقل شده است. این کتاب افزون بر ارزش حدیثى، تاریخى، فقهى، تفسیرى، کلامى و اخلاقى، در زمینه فقه الحدیث نیز ارزش‌مند است.

      هر چه نقل کرده صدوق از دید خودش صحیحه سعی نکن ازین موارد فرار کنی

دیدگاهتان را بنویسید