گاهي شده كه در جمعي نشسته ام و در خلال صحبتها سخن از حقوق زنان و آزادي يا عدم آزادي آنان به ميان مي آيد و در اين هنگام مشاهده ميكنم كه يك زن مسلمان چگونه داد سخن سر داده که اسلام دین برابری و آزادیست و در آن برعکس سایر جوامع، بالاخص جوامع غربی به عنوان کالا به زن نگاه نمیشود و دارای کرامت انسانی است.
و ابراز میدارد که در اسلام زن بسيار ارزش گذاشته شده و از حقوق بالايي برخوردار است بي آنكه بداند در قرآن و در احكام اسلامي چه تعاريف و جايگاهي براي بانوان در نظر گرفته شده است و حيرت من از اين جهت بيشتر ميشود كه وقتي براي او از جايگاه واقعي زنان در اسلام ميگويم و به قرآن و احاديث
معتبر استناد کرده و براي او نمايان ميكنم با اعتمادي غير قابل باور تمامي آنها را تفسير به راي كرده و به عبارتي سر خود كلاه شرعي ميگذارد.
در نوشتار ذیل سعي بر واشكافي دقيق برخی آيات قرآنی شده است تا جايي براي تفسيرهاي شخصي باقي نگذارد.
اميد است كه روشنگري لازم براي خوانندگان عزيز فراهم آید.
قرآن به صراحت تمام زن را کالای جنسی در خدمت مردان میداند.
اصولا از نظر این دین، الله نخست مرد را آفرید و چون او آرامش نداشت زنش را از وی خلق نمود تا به آرامش برسد(اعراف/۱۸۹)، این موضوع همواره در جامعهی اسلامی صادق است، در چند همسری نگاهی که به زن میشود نه شریک زندگی بلکه کالائی جنسی در جهت ارضاء شهوات مرد است(آل عمران/۱۴). بارها شنیده شده که زن در جوامع غربی کالاست، کالائی جنسی که در خدمت مردان است. آنچه در اینجا بطور مختصر بررسی خواهد شد، این امر است که، آیا در اسلام زن کالاست؟
آیا در اسلام زن بردهی جنسی است؟
مهمترین مسئلهای که در اسلام، زنان رکن اساسی آن را دارا هستند، به یقین ازدواج است، در این دین مردان میتوانند تا چهار زن و یا بینهایت صیغه به طور همزمان در تملک داشته باشند. اسلام به پیروانش اجازه داده است که علاوه بر امکان در اختیار داشتن چهار زن بطور همزمان، زنان و یا دختران به اسارت گرفته شده یا کنیز به تعداد نامحدودی در اختیار داشته باشند(نساء/۱۰)، آیا این همان کرامت زن در اسلام است؟
آیا در این تملک چیزی جز لذت جنسی مردان مد نظر است؟
مالکیت مرد بر زن؛ در طول مالکیت او بر احشام و جامدات است.
قرآن در آیه۲۱ سوره روم میگوید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً»
اینگونه که از آیه برداشت می شود، ضمیر «لَكُمْ» خطاب به مردان است اما آنچه مهم است، «لام» ملکیتی است که بر ضمیر «كُمْ» داخل شده است و مفید این مطلب است که أزواج برای شما خلق شده اند، نه اینکه از خود استقلال وجودی داشته باشند و نه برای خودشان، آنگونه که شما به خاطر وجود خودتان خلق شده آید.
این نوع ملکیت نظایر فراوانی دارد. از جمله:
زمر/۶: «وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الأنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ» که ضمیر «لَكُمْ» در صدد بیان ملکیت انعام برای انسانهاست.
نحل/۵: «وَالأَنْعَامَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَمَنَافِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ» که باز بیان می کند که حیوانات را خلق کردیم، که برای شما منافعی در بر دارد و می توانید از آنها تغذیه کنید.
«خَلَقَ لَكُمْ؛ یعنی برای شما یا به نفع شما» که مدلول التزامی آن همان «برای استفاده شما» می باشد. بنابراین تا اینجا اثبات شد که أزواج برای مردان آفریده شده اند. موضع عبارت «لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا» این است که «به واسطه آنها آرامش بگیرید.» پس اولین هدف خلقت زن عبارتست از «آرامش مردان».
زن، کالای جنسی برای مردان است که به بهای مهریه فروخته میشود.
قرآن در سوره آل عمران بیان میکند:
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ(آل عمران /۱۴).
برای مردم(انسانها) لذت شهوت از زنان و داشتن پسران و سرمایهی زیاد از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و دامها و کشاورزی، جلوه داده شده است، اينها کالاهای زندگي دنیا هستند، و سرانجام نيك، نزد الله است.
در این آیه الله از دید خود، امیال مختلف انسان را بیان نموده و برای هرکدام راهحلی را ارائه داده است او برای آرامش جنسی انسان(در اینجا مرد)، زن را آفریده و در ادامه بیان نموده است که داشتن پسر هم میلی است که الله در انسانها قرار داده است و دختر را این قاعده مستثنی نموده است، در ادامهی آیه، الله سایر امیال انسانها را بر شمرده، از میل به داشتن سرمایهی طلا و نقره که در آن زمان سکههای رایج بوده تا اسب (برای سوارکاری)، برخی از انسانها هم میل دارند که دامدار باشند و برخی دیگر هم کشاورزی.
در واقع در اینجا “الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْث“، عطف به “حُب” میباشد؛ یعنی “حُب شهوت” از زن و همچنین “حُب” داشتن پسر و … از سوی الله برای انسانها(در اینجا مرد) زینت داده شده است. در آیهی پس از این آیه بیان مینماید که آیا به شما از نعمتی بهتر خبر ندهم؟ این نعمت چیزی جز باغی با تمام امکانات و زنانی پاک نیست!
محمد بن سنان گويد: حضرت امام رضا در جواب مسائل من نوشت:
علت وجوب مهر بر مردان و عدم وجوب آن بر زنان از اين جهت است كه هزينه زندگى در گردن مردان است، و نيز به جهت اين است كه زن در حقيقت خود را به مرد ميفروشد و مرد خريدار آن است، و خريد و فروش بدون ثمن نميباشد(!!!)، علاوه بر اينكه زنان از معاملات و داد و ستد نيز ممنوع هستند!!!(اخبار و آثار حضرت امام رضا، ص۶۹۲)
زن، در واقع کنیزی است خریداری شده!
در كتاب وسائل الشیعه(شیخ حر عاملی) باب نکاح آمده: از مجاشعى از حضرت رضا از پدران (بزرگوارانش) روايت شده كه رسول خدا فرمود: نكاح بمنزله كنيزى باشد. پس هر گاه كسى از شما دختر خود را بنكاح مردى در آورد مانند آنست كه او را بكنيزى داده، پس البته بايد هر يك از شما توجه و ملاحظه نمايد كه فرزند گرامى و عزيز خود را بكنيزى چه كسى در مى آورد!(طرائف الحكم يا اندرزهاى ممتاز ج ۲، ص۲۹۶)
جنس درجه یک بخرید!! (با عرض پوزش):
امير مؤمنان علی فرمود: زن بزرگ چشم، گندم گون، بزرگ كپل، چهارشانه بگير و اگر چنين زنى را نخواستى صداقش و مهرش با من!!! (مكارم الأخلاق-ترجمه مير باقرى ج ۱، ص ۳۷۸)
آری؛ زن آن موجودي است كه به اعتقاد محمد، مي بايست فقط به او سوره نور و نخ ريسي را آموخت،(۱) زن آن موجودي است كه به اعتقاد امیرالمؤمنین، در صورت عقيم و نازا بودن ارزشش از گليم مندرس و پاره جلو آستان كمتر است(۲)، زن آن موجودي است كه مطلقاً نمي تواند داراي استقلال اقتصادي باشد.(۳) آری؛ اولين شكل برده داري با برده شدن پنهان زنان بدست مردان، درون خانواده پديدار گشت.(۴)
منابع :
۱. عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ آمده است؛ پیامبر اکرم فرمود: «لَا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ بِالْغُرَفِ وَ لَا تُعَلِّمُوهُنَ الْکِتَابَةَ وَ عَلِّمُوهُنَّ الْمِغْزَلَ وَ سُورَةَ النُّورِ»؛ زنان را در بالاخانهها منشانید و به آنان نوشتن یاد ندهید ولی به آنان نخ ریسی و سوره نور بیاموزید.
کلینى، محمد، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج ۵، ص ۵۱۶، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق
سایر منابع شیعه روایت:
من لایحضره الفقیه / شیخ صدوق / جلد ۱ / صفحه ۳۷۴ و جلد ۳ / صفحه ۴۴۲ –
جامع الاحادیث الشیعه / آیت الله بروجردی / جلد ۲۰ / صفحه ۲۶۶ و جلد ۱۵ / صفحه ۴۷ –
تفسیر مجمع البیان / شیخ طبرسی / جلد ۵ / صفحه ۳۵۴ و مکارم الاخلاق شیخ طبرسی / صفحه ۲۳۲-
مستدرک الوسائل / میرزا نوری / جلد ۱۴ / صفحه ۲۵۹ –
جامع الاحادیث اهل بیت / شیخ هادی نجفی / جلد ۱۱ / صفحه ۱۲۴ –
وسائل الشیعه / حر عاملی / جلد ۴ صفحه ۸۳۹ –
کشف الغطاء / شیخ جعفر کاشف الغطاء / جلد ۲ / صفحه ۲۹۹ –
اعیان الشیعه / سید محسن الامین / جلد ۱ / صفحه ۳۰۴ و جلد ۳ / صفحه ۱۷۰
و ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه میگوید:
شرح نهج البلاغه / ابن ابی الحدید / جلد ۱۲ / صفحه ۱۱۶
منابع اهل سنت:
تفسیر القرطبی / جلد ۲۰ / صفحه ۱۲۱-
دارالمنثور / سیوطی / جلد ۵ / صفحه ۱۸ –
میزان الاعتدال / ذهبی / جلد ۳ / صفحه ۴۴۶ –
تفسیر البغوی / بغوی / جلد ۳ / صفحه ۳۶۰ –
فتح القدیر / شوکانی / جلد ۴ / صفحه ۳ –
المستدرک علی الصحیحین / جلد ۲ / صفحه ۳۹۶ –
مجمع الزوائد / الهیثمی / جلد ۴ / صفحه ۹۳]
۲. امام على عرضه داشت: حصير خانه بهتر از زن نازاست.
(مكارم الأخلاق-ترجمه مير باقرى، ج۱، ص: ۴۰۰)
۳. امام صادق فرمود: زن نميتواند كارى مثل بنده آزاد كردن، و بخشش، و نذر در مال خود انجام دهد مگر با اجازه شوهر، مگر در حج واجب و زكاة، و نيكى به والدين و صله رحم. (مكارم الأخلاق، ترجمه مير باقرى، ج۱، ص۴۰۸)
۴. رسول خدا از اصحاب خود پرسید: زن چیست؟ گفتند: عورت. گفت: زن کی به خدا نزدیکتر است؟ ندانستند. فاطمه این را شنید و گفت: زن آنگاه به خدا نزدیکتر است که در قعر خانه باشد. (بحار الأنوار, ج ۴۳, ص۹۲)
رسول خدا گفت: زنان عورتند، آنها را در خانه حبس کنید. (بحار الأنوار, ج ۱۰۰, ص ۲۵۰)
واقعا هیچ دینی به اندازه اسلام زن را به مقام پایین و خفت نشانده به امید آزادی زنان متعصب مسلمان