توهین علمای اسلام به زنان

من گمان نمیکنم هیچ بشری در طول تاریخ اینقدر احمقانه راجع به زنان صحبت کرده و به این آشکاری به زنان توهین کرده باشد.
ملاصدرا گفته است:
«و منها تولد الحیوانات المختلفه… بعضها للاکل… و بعضها للرکوب و الزینه… و بعضها للحمل… و بعضها للتجمل و الراحه… و بعضها للنکاح… و بعضها
للملابس و البیت و الاثاث…»(۱)

ترجمه: «و از عنایات الهی در خلقت زمین، تولد حیوانات مختلف است… که
بعضی برای خوردن اند… و بعضی برای سوار شدن… و بعضی برای بار کشیدن… و بعضی
برای تجمل… و بعضی برای نکاح و آمیزش… و بعضی برای تهیه لباس و اثاث
خانه…»
ملاهادی سبزواری نیز در تفسیر این عبارات و در حاشیه ای که بر اثر ملاصدرا نوشته است گفته است:
«فی ادراجها فی سلک الحیوانات ایماء لطیف الی ان النساء لضعف عقولهن و
جمودهن علی ادراک الجزئیات و رغبتهن الی زخارف الدنیا، کدن ان یلتحقن
بالحیوانات الصامته حقا و صدقاً، اغلبهن سیرتهن الدواب و لکن کساهن صوره
الانسان لئلایشمئز عن صحبتهن و یرغب فی نکاحن و من هنا غلب فی شرعنا المطهر
جانب الرجال و سلطهم علیهن فی کثیر من الاحکام کالطلاق و النشوز و ادخال
الضرر علی الضرر»(۲)

ترجمه: «اینکه صدرالدین شیرازی زنان را در عدد حیوانات در آورده است
اشاره لطیفی دارد به اینکه زنان به دلیل ضعف عقل و ادراک جزئیات و میل به
زیورهای دنیا، حقن و عدلن در حکم حیوانات زبان بسته اند. و اغلبشان سیرت
چهارپایان دارند ولی به آنان صورت انسان داده اند تا مردان از مصاحبت با
آنها متنفر نشوند و در نکاح با آنان رغبت بورزند و به همین دلیل در شرع
مطهر مردان را در کثیری از احکام، مثل طلاق و نشوز و… بر زنان چیرگی داده…»(۳)

نتیجه آنکه ملاصدرا و ملاهادی هردو معتقد بودند زنان چون حیوان هستند و
برای این آفریده شده اند که مردان با آنها آمیزش جنسی داشته باشند. و این
ارزشی است که عالمترین مسلمانان شیعه برای زنان قائل بوده اند
.

منابع :

۱- اسفار اربعه جلد ۷ فصل ۱۳ ص ۱۳۶. مکتبه مصطفوی
۲- همانجا، حاشیه ملاهادی سبزواری.
۳- ترجمه ها از عبدالکریم سروش، فربه تر از ایدئولوژی، موسسه فرهنگی صراط، ۱۳۷۲، پاورقی برگ ۳۹

12 thoughts on “توهین علمای اسلام به زنان

  1. بسیاری دلایل وجود دارد که بسیاری از علمای شیعه همدیگر را تکفیر میکنند مخصوصا ایندو را (فلسفه ملاصدرا یی و تناقض ان با قران ) ، این عبارات فقط برداشت آنها را میرساند

  2. درود

    خوب مغالطه می کنید و صداش رو هم در نمیارید. نمی دونم شما فلسفه خوندید یا نخوندید. ولی بهتره بدونید که در فلسفه به انسان میگویند: حیوان ناطق. آیا این توهین به حساب می آید؟ در فلسفه، انسان همان حیوان است فقط به زیادی عقل. (از توضیحات طولانی، من رو ببخشید، چون شبهات سطحی است بنابراین باید مقدماتی رو توضیح بدم.)

    ثانیاً یکی از شیطنت هایی که در متن شده این هست که آیات رو حذف کردید، ملاصدرا برای هر کدام از این ها آیه را می آورد و آن جایی که می گوید للنکاحفقط مرتبط به زنان است، نه قبل و یعد آن. (این هم شیطنت دیگر) و آن آیه ای که برای زنان آورده درست این آیه است: والله جعل لکم من انفسکم ازواجاً: یعنی خداوند از خود شما مردان، زنانی قرار داد. پس هیچ فرقی میان زن و مرد نیست. چون هم زن و هم مرد، حیوان هستند منتهی ناطق.

    این شیطنت ها شده، بعد دروغ و شیادی رو به علمای شیعه نسبت می دهید!!! جالبه!!!
    راستی! آقای روشنگر عزیز! شما ظاهراً مطالب رو نخوندید و فقط کپی می کنید. برای مزید اطلاع عرض می کنم که سندی هم که نوشتید، غلط هست. سفحه ۱۲۷ نه ۱۳۷. البته اشکالی ندارد. ما همین را هم از شما می پذیریم.

    1. درود بر پیرو اهل بیت ع و سایر پیروان اهل بیت علیهم السلام
      بله این متن یک برداشت بسیار سطحی از بزرگ ترین فیلسوف اسلامی است، می توان برداشت کرد که نویسنده به مقدمات فلسفه نیز بی توجه بوده.

      جناب پیرو اهل بیت ع نباید از هر کسی توقع شناخت نسبت به صدرالمتألهین و امثال او را داشت. من نمی دانم برخی از این آقایان درباره صدرالمتألهین چه می دانند ولی برای غیر مسلمانان همین بس که در امریکا جندین بار برای او بزرگداشت گرفته شده است و هنوز هم برخی از زاوایای سخنانش مجهول مانده است.

      لازم به ذکر است که یکی از کوچکترین مطالبی که صدرالمتألهین در کتب خود دارد، اثبات بُعد چهارم بودن زمان است که در نتیجه، نسبیت زمان هم اثبات می گردد، ولی متأسفانه این کشف بزرگ به انیشتین یهودی نسبت داده شد که چند صدسال بعد از او بود.

    1. درود بر سرگردان به دنبال حقیقت

      لینکی که گذاشتید رو دیدم. متاسفانه آقای اللهیاری، بسیاری از واضحات اخلاقی اسلام رو رعایت نمی کنند، افترا، توهین، و تهمت از واضحات صفات رذیله در اسلام است. و نظر ایشان، یک نظر شخصی است نه نظر تخصصی.
      این که هر کس دارای یک سری مخالفینی باشد، نه جای تعجب دارد و نه مطلب بعیدی است. اما حداقل می توانیم ادعا کنیم که اکثریت بسیار پررنگ شیعه با اصل فلسفه مخالف نبوده و فلاسفه بسیار بزرگی رو در دامان خودش پرورش داده که یقینا صدرالمتألهین جزو بزرگترین آنهاست.

      من به شما توصیه می کنم کمی پیرامون نظرات صدرالمتألهین تحقیق کنید که بسیاری رو به سمت حق و حقیقت کشانده است.
      با تشکر

  3. دوستار حقیقت
    با نظر شما راجع به آقای الله یاری از لحاظ اخلاقی موافقم
    اما این امر خدشه ای به دلایل ایشان وارد نمیکند و میدانیم که انحراف ملاصدرا در نظر بسیاری از علمای شیعه مسلم است

    1. درود

      این که بسیاری از علمای اسلام با شخصی مخالفت کنند، باز هم طبق گفته خودتون خدشه بر استدلالات و کارهای علمی او نخواهد زد.
      مخالفت برخی علمای اسلام (و نه همه آنان) با ملاصدرا، پیرامون برخی مسائل اعتقادی است. مانند عدم اعتقاد به جسمانیت معاد، وحدت وجود و امثال این ها و هیچ ارتباطی به قوت علمی ملاصدرا در مسائل فلسفی و عرفانی ندارد. اگر قائل باشید که هر چیزی رو باید از متخصص فن اش پرسید، کافی است از کسانی که در فلسفه اسلامی کار کردند، میزان قدرت علمی و نبوغ ملاصدرا را بیابید.

      موفق باشید

  4. با صحبت شما موافقم به شرطی که پسوند اسلامی را از عالم اسلامی حذف کنید هر چند واژه فلسفه اسلامی هم جای منافشه دارد
    عقیده متضاد با قرآن یک نظریه پرداز فلسفی را جالب است چگونه تخفیف قایل میشوید یا چگونه از آن دفاع میکنید
    برای یک مسلمان چه چیز بالاتر از عقیده صحیح
    یک عالم با عقیده منحرف چگونه میتواند سبب هدایت مسلمین شود
    جالب است برای کسی که به وحدت وجود قایل است کلمه نبوغ بکار میبرید
    در حیرتم از نحوه قضاوت شما با آنکه خود را منسوب به علی میدانید

  5. خطاب به کسانی که میخوان ملاهادی سبزواری و ملاصدرا رو نامعتبر و غیر مقبول علمای شیعه جلوه بدن!

    این نظام درسی حوزه هست از سایت ویکی شیعه کتاب منظومه حاج ملاهادی سبزواری و الأسفار الاربعه ملاصدرا در فلسفه داره در حوزات علمیه تدریس میشه!

    http://fa.wikishia.net/view/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85_%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C_%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87

دیدگاهتان را بنویسید