از میان شخصیتهای اسلامی، علی را باید یکی از زن ستیزترینها دانست؛ آنچه که در زیر میخوانید نمونههائی هستند از دیدگاه علی نسبت به زن و جایگاه او در اسلام و همچنین دستوری که به مردان برای برخورد با زنان داده است؛ این احاددیث در منابع زیادی آمده که چون الکافی کلینی معتبرترین منبع مذهبی است که با نام آن کشورمان را به خاک سیاه نشاندند من تمام این احادیث را از همین کتاب و به نقل از علی ابن ابی طالب آوردم و در پاورقی متن اصلی کتاب که به زبان عربی است را نیز نوشتم:
کسی که از زنش پیروی کند الله او را با سر در آتش جهنم میاندازد.
حضرت علی (ع) فرمود: “کسی که از زنش پیروی کند، الله او را با سر در آتش جهنم میاندازد، گفته شد: “آن پیروی کردن چیست؟؟
فرمود: “از او درخواست رفتن به حمام و رفتن به عروسی و رفتن به مکانی که نوحه سرائی مرده میکنند و درخواست لباس نازک کند و مرد به آن پاسخ مثبت بدهد(۱)
(الکافی/جلد ۵ / صفحه ۵۱۷، ثواب الاعمال / شیخ صدوق / صفحه ۲۴)
علی میگوید که اگر زنان شما را امر به معروف کردند، بر خلاف آن رفتار نمائید:
بترسید از شر زنان و از انتخاب آنان بر خود دوری کنید، اگر شما را به معروف امر کردند بر خلاف آن رفتار نمائید تا از شما در خواست منکر نکنند.
(الکافی / کلینی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۷،) (۲)
مخالفت کردن با زنان برکت است
در مخالفت کردن با زنان برکت است
(الکافی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۸) (۳)
خودداری کردن و از مشورت با زنان
در مورد رازهای خویش با زنان مشورت نکنید.
(الکافی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۷، ) (۴)
بر شماست که از مشورت با زنان خودداری کنید، زیرا در آنان سستی و ضعف بسیار شدید و ناتوانی است. (الکافی/جلد ۵ صفحه ۵۱۷ ) (۵)
هر کاری که تدبیرش به دست زنان باشد، ملعون است (الکافی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۸) (۶)
زنان نفهمی هستند که باید در خانه پنهانشان کرد
زنان نفهم و عورت (۷) هستند، نفهمیشان را با سکوت و عورت بودنش را با نگه داشتن آنان در خانه پنهان کنید (الکافی / جلد ۵ / صفحه ۵۳۵ ) (۸)
از یاد دادن سوره یوسف به زنان و خواندن این سوره جلو آنان خودداری نمائید.
نه سوره یوسف به زنانتان یاد دهید و نه جلوشان این سوره را بخوانید، زیرا که در آن فتنه است؛ به آنان سوره نورآموزش دهید، زیرا در آن پند است.
(الکافی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۶) (۹)
توهین بسیار زشت که از ترجمه عامیانه آن شرم دارم
امام علی (ع): واژن ها (زن ها) را بر پالانها قرار ندهید؛ زیرا هیجانشان را در ارتکاب گناه زیاد میکنید. (الکافی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۶) (۱۰)؛
(منظور از پالان ها، سوار شدن بر الاغ یا شتر با حالتی که ما امروزه سوار موتور سیکلت میشویم).
براى دوستانى كه قصد تحقيق در مورد اين حاديث دارند متن عربى احاديث را در اينجا اورده ام
پانويس:
(۱) قال علی (ع:) “من اطاع امراته، كبه الله على وجهه فی النار؛ قيل: “و ما تلک الطاعه؟ قال: “تطلب اليه ان تذهب الى الحمامات و الى الاعراس و الى النايحات و الثياب الرقاق فيجيبها (لفظ ثواب الاعمال شیخ صدوق صفحه ۲۴)
(۲) اتقوا شرار النساء و كونوا من خيارهن على حذر و ان امرنكم بالمعروف فخالفوهن كيلا يطمعن منكم فی المنكر.
تعوذوا بالله من طالحات نسائكم وكونوا من خيارهن على حذر ولا تطيعوهن في المعروف فيأمرنكم بالمنكر.
(۳) فی خلاف النساء البركه.
(۴) لا تشاوروهن فی النجوى
(۵) اياكم و مشاوره النساء فان فيهن الضعف و الوهن و العجز.
(۶) كل امرء تدبره امراه فهو ملعون.
(۷) در فقه اسلامی شیعی به باسن و آلت تناسلی انسان عورت گفته میشود، البته به نظر در اینجا منظور چیزی است که خودش توانائی حفاظت از خودش را ندارند و تقریبا معادل بی در و پیکر. قرآن میگوید:
وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِّنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا (احزاب / ۱۳)
ترجمه: هنگامی که گروهى از آنان گفتند: “اى مردم مدينه، از این پس شما بی درنگ باید برگردید و گروهی از آنان از پيامبر اجازه خواستند و میگفتند خانههای ما بی در و پیکر است، در واقع خانه هایشان بی در و پیکر نبود و آنها هدفی جز فرار از جهاد نداشتند.
(۸)النساء عی وعوره فاستروا عيهن بالسكوت و استروا عوراتهن بالبيوت.
(۹)لا تعلموا نسائكم سوره يوسف و لا تقرئوهن اياها، فان فيها الفتن وعلموهن سوره النور فان فيها المواعظ.
(۱۰) قال امير المؤمنين (ع) لا تحملوا الفروج على السروج فتهيجوهن للفجور.
سلام مواردی هم من ارائه میدم در پاسخ به انهایی که می گویند اسلام به زنان اهانت نکرده و احترام گذاشته.
* ابوالقاسم اصفهانى و ابومنصور آبى همين مطلب را از زبان رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل كردهاند :
وقال : النساء شر كلهن وشر ما فيهن قلة الاستغناء عنهن.
اسناد :
* الأصفهاني، ابوالقاسم الحسين بن محمد بن المفضل، محاضرات الأدباء ومحاورات الشعرء والبلغاء، ج۲، ص۲۳۹ ، تحقيق: عمر الطباع، ناشر: دار القلم – بيروت – ۱۴۲۰هـ- ۱۹۹۹م.
* الآبي، ابوسعد منصور بن الحسين (متوفاى۴۲۱هـ)، نثر الدر في المحاضرات، ج۱، ص۱۳۴ ، تحقيق: خالد عبد الغني محفوط، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت /لبنان، الطبعة: الأولى، ۱۴۲۴هـ – ۲۰۰۴م.
ترجمه : پيامبر گفت : زن همه اش شر است و بدتر از آن اينكه بىنيازى از آنها كم است.
============================================
* زمخشرى از علماى اهل سنت، از زبان علی بن ابی طالب نقل كرده است :
علي بن أبي طالب عليه السلام: النساء شر كلهن، وشر ما فيهن قلة الإستغناء عنهن.
سند : الزمخشري الخوارزمي، ابوالقاسم محمود بن عمرو بن أحمد جار الله (متوفاى۵۳۸هـ)، ربيع الأبرار، ج۱، ص۴۶۴، طبق برنامه الجامع الكبير.
ترجمه : على بن ابی طالب گفت : زن همه اش شر است وبدتر از آن اينكه بى نيازى از آنها كم است.
برای کسایی که منصفن، این روایات رو هم می ذارم تا دو طرفه قضاوت کنند:
حدیث (۱) امام صادق عليه السلام :
أَكثَرُ الخَيرِ فِى النِّساءِ؛
بيشترين خير و بركت در زنان است.
من لايحضره الفقيه، ج۳، ص۳۸۵، ح۴۳۵۲
حدیث (۲) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الكاسِبَينِ؛
زن شايسته يكى از دو عامل پيشرفت خانواده است.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج۱۴ ، ص۱۷۱ ، ح۱۶۴۱۱ – بحارالأنوار(ط-بیروت) ج۱۰۰، ص۲۳۸، ح۳۹
حدیث (۳) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
وَ نِساءٌ كاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسنِمَةِ البُختِ المائِلَةِ لايَدخُلنَ الجَنَّةَ و َلايَجِدنَ ريحَها وَ إنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِن مَسيرَةِ كَذا وَ كَذا؛
(در آينده) زنانى پيدا مى شوند كه در عين پوشيدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازك مى پوشند) هوسباز و دلفريب مى باشند، موهاى خود را طورى آرايش مى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اينان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى كنند، با اين كه بوى بهشت از راه بسيار دور شنيده مى شود.
لسان العرب ج۱۱ ، ص۶۳۷ – تاج العروس من جواهر القاموس ج۱۵ ، ص۷۰۸
حدیث (۴) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
إِنَّ خَيرَ نِسائِكُمُ الوَلُودُ الوَدُودُ لعَفيفَةُ، العَزيزَةُ فى أَهلِهَا، الذَّليلَةُ مَعَ بَعلِهَا، المُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِها، الحِصانُ عَلى غَيرِهِ الَّتى تَسمَعُ قَولَهُ وَ تُطيعُ أَمرَهُ… ؛
بهترين زنانتان، آن زن زايا، بسيار مهربان و پاكدامن است كه براى شوهرش خودآرايى مى كند و از غير او خود را محفوظ نگه مى دارد، حرف شوهرش را مى شنود و فرمان او را اطاعت مى كند… .
كافى(ط-الاسلامیه) ج۵، ص۳۲۴، ح۱
حدیث (۵) امام باقر عليه السلام :
لا شَفيعَ لِلمَرأَةِ أَنجَحُ عِندَ رَبِّها مِن رِضا زَوجِها؛
هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
خصال ج۲ ، ص ۵۸۸
حدیث (۶) امام على عليه السلام :
صيانَةُ المَرأَةِ أَنعَمُ لِحالِها و َأَدوَمُ لِجَمالِها؛
محفوظ بودن و پاكدامنى براى سلامتى زن مفيدتر است و زيبايى او را بادوام تر مى كند.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ۴۰۵ ، ح۹۲۸۶
حدیث (۷) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه تَبارَكَ و َتَعالى عَلَى الناثِ أَرأَفُ مِنهُ عَلَى الذُّكُورِ و َما مِن رَجُلٍ يُدخِلُ فَرحَةً عَلَى امرَأَةٍ بَينَهُ وَ بَينَها حُرمَةٌ إِلاّ فَرَّحَهُ اللّه تَعالى يَومَ القيامَةِ؛
خداى بزرگ، به زنان مهربان تر از مردان است و هيچ مردى، زنى از محارم خود را خوشحال نمى كند، مگر آن كه خداوند متعال او را در قيامت شاد مى كند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج۶، ص۶، ح۷
حدیث (۸) امام على عليه السلام :
وَ لا تُمَلِّكِ المَرأَةَ أَمرَها ما جاوَزَ نَفسَها فَإِنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و َلَيسَت بِقَهرَمانَةٍ… ؛
كارى كه در توان زن نيست به او مسپار زيرا او چون گُلى است (ظريف و آسيب پذير) نه قهرمان و كار فرما.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص ۴۰۵ ، نامه ۳۱
حدیث (۹) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلحَياءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى النِّساءِ أَحسَنُ؛
حيا خوب است ولى براى زنان خوب تر است.
نهج الفصاحه ص۵۷۸ ، ح ۲۰۰۶
حدیث (۱۰) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
أَيُّمَا امرَأَةٍ ماتَت و َزَوجُها عَنها راضٍ دَخَلَتِ الجَنَّةَ؛
هر زنى، از دنيا برود و شوهرش از او راضى باشد، به بهشت مى رود.
نهج الفصاحه ص۳۵۹ ، ح ۱۰۲۲
حدیث (۱۱) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اِستَوصُوا بِالنِّساءِ خَيرا؛
يكديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد.
مسترک الوسایل و مستنبط المسایل ج۱۴ ، ص۲۵۳ ، ح۱۶۶۲۸ – بحارالأنوار(ط-بیروت) ج۳۳، ص۶۲۸
حدیث (۱۲) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
عِفُّوا تَعِفُّ نِساؤُكُم؛
پاكدامن باشيد تا زنانتان پاكدامن باشند.
نهج الفصاحه ص۳۷۳ ، ح ۱۰۸۹
حدیث (۱۳) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اِذا حَمَلَتِ المَرأَةُ كانَت بِمَنزِلَةِ الصّائِمِ القائِمِ المُجاهِدِ بِنَفسِهِ وَ مالِهِ فى سَبيلِ اللّه ، فَاِذا وَضَعَت كانَ لَها مِنَ الأَجرِ ما لا تَدرى ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَاِذا اَرضَعَت كانَ لَها بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدلِ عِتقِ مُحَرَّرٍ مِن وُلدِ اِسماعيلَ ، فَاِذا فَرَغَت مِن رَضاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ عَلى جَنبِها وَ قالَ : اِستَأنِفِى العَمَلَ، فَقَد غُفِرَ لَكِ ؛
هنگامى كه زن باردار مى شود ، همانند روزه دارِ شب زنده دار و مجاهدى است كه با جان و مالش در راه خدا جهاد مى كند و هنگامى كه فارق شود ، پاداشى دارد كه نمى دانى عظمت آن چه قدر است و هنگامى كه شير بدهد ، در هر بار مكيدن ، پاداش آزاد كردن يكى از فرزندان اسماعيل عليه السلام براى اوست و آن گاه كه شيردادن تمام شود ، فرشته اى بر پهلوى او مى زند و مى گويد : «عمل را از نو آغاز كن كه بى ترديد ، آمرزيده شدى» .
امالى (صدوق) ص ۴۱۲ – ۴۱۱
حدیث (۱۴) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
خيرهنّ أيسرهنّ صداقا
با بركت ترين زنان، كم مهريّه ترين آنان است.
نهج الفصاحه ص۴۷۵ ، ح۱۵۳۶
حدیث (۱۵) امام جعفر صادق علیه السلام :
اَلحَياءُ عَشَرَةُ أَجزاءٍ فَتِسعَةٌ فِى النِّساءِ وَ واحِدٌ فِى الرِّجالِ؛
حيا ده جز دارد، نه جزء آن در زنان است و يك جزء در مردان.
من لا یحضر الفقیه ج۳ ، ص۴۶۸
حدیث (۱۶) امام على عليه السلام :
جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ؛
جهاد زن خوب شوهردارى كردن است.
کافی(ط-الاسلامیه) ج۵ ، ص۹ – خصال ج۲ ، ص ۶۲۰
حدیث (۱۷) پيامبر صلى الله عليه و آله :
اَطْعِمُوا الْمَرأَةَ فى شَهْرِها الَّذى تَلِدُ فيهِ التَّمْرَ فَاِنَّ وَلَدَها يَكونُ حَليما نَقيّا ؛
به زن، در ماهى كه زايمان كرده ، خرما بدهيد ، چرا كه فرزند او بردبار و پاك مى شود.
مكارم الأخلاق ص ۱۶۹
حدیث (۱۸) پيامبر صلى الله عليه و آله :
ما مِن اِمْرَاَةٍ حامِلَةٍ اَكَلَتِ الْبِطِّيخَ اِلاّ يَكونُ مَولودُها حَسَنَ الْوَجْهِ وَ الْخُلُقِ ؛
هيچ زن باردارى نيست كه خربزه بخورد ، مگر اين كه فرزندش زيبا و خوش اخلاق مىگردد .
طب النبي صلى الله عليه و آله ، ص ۲۹
حدیث (۱۹) پيامبر صلى الله عليه و آله :
اَلْعَدْلُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الاُمَراءِ اَحْسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الاَغْنياءِ اَحْسَنُ، اَلْوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الْعُلَماءِ اَحْسَنُ، اَلصَّبْرُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الْفُقَراءِ اَحْسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الشَّبابِ اَحْسَنُ، اَلْحَياءُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى النِّساءِ اَحْسَنُ؛
عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛ تقوا نيكو است اما از علما نيكوتر؛ صبر نيكو است اما از فقرا نيكوتر، توبه نيكو است اما از جوانان نيكوتر و حيا نيكو است اما از زنان نيكوتر.
نهج الفصاحه ص۵۷۸ ، ح ۲۰۰۶
حدیث (۲۰) پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله :
أیُّما امراةٍ آذَت زَوجَها بِلِسانِها لَم یَقبَلِ اللهُ مِنها صَرفاً وَ لا عَدلاً وَ لا حَسَنَةً مِن عَمَلِها حَتَّی تُرضیهُ وَ إن صامَت نَهارَها وَ قامَت لَیلَها … وَ کانَت فی أوَّلِ مَن تَرِدُ النّارَ وَ کَذَلِکَ الرَّجُلُ إذا کانَ لَها ظالِما
هر زنی که شوهر خود را بیازارد، خداوند هیچ انفاق و عوض و کار نیکی را نمی پذیرد تا او را راضی کند، حتی اگر روزها روزه بگیرد و شبها به عبادت بگذراند و … چنین زنی اولین کسی است که وارد آتش خواهد شد، و همچنین است اگر مرد به زنش ستم روا دارد.
وسائل الشیعه ج۲۰ ص۲۱۱
حدیث (۲۱) امام علی علیه السلام:
إِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَة
همانا زن گل است و قهرمان نیست
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص ۴۰۵ ، از نامه ۳۱ – کافی(ط-الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۵۱۰ ، ح ۳ – من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۵۵۶ ، ح ۴۹۱۱
ببین اینکه مواردی را اوردی هیچ کدام سند صحیح ندارد.
ضمن اینکه روایات توهین امیز بسیار زیاد هست و در قرآن هم امده.
ضمنا من تحدی می کنم از تمام کتب شیعه یک روایت صحیح بیار که در آن به زن ارزش داده.
این اخباری که اوردی متناقض هست و صد ها روایت در مقابل آن است ضمن اینکه در قوی ترین کتاب شیعه یعنی الکافی که بسیاری از علما و خود کلینی تمام روایاتش تصحیح کردند روایات متعدد اهانت به زنان است.
* به زنان نوشتن نیاموزید
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): لا تنزلوا النساء بالغرف ولا تعلموهن الكتابة وعلموهن المغزل وسورة النور.
ترجمه : پیامبر گفت : زنانتان را در بالاخانه ننشانید و به آنان نوشتن یاد ندهید بلکه به آنان ریسندگی و سوره نور بیاموزید.
منبع : الکافی از شیخ کلینی ج ۵ ص ۵۱۶ روایت ۱ ، چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.
وسائل الشیعه از شیخ حر عاملی ج ۱۴ ص ۱۲۷ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.
===========================================
* زن از ضلع کج آفریده شده است.
أبو علي الأشعري، عن محمد بن عبد الجبار، عن صفوان، عن إسحاق بن عمار، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إنما مثل المرأة مثل الضلع المعوج إن تركته انتفعت به وإن أقمته كسرته. وفي حديث آخر: استمتعت به.
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن أبان الأحمر، عن محمد الواسطي قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): إن إبراهيم (عليه السلام) شكا إلى الله عز وجل ما يلقى من سوء خلق سارة، فأوحى الله تعالى إليه إنما مثل المرأة مثل الضلع المعوج إن أقمته كسرته وإن تركته استمتعت به، اصبر عليها.
ترجمه : پیامبر گفت : زن را از ضلعی کج آفریده شده است ، اگر بخواهی راستش کنی ، آن را می شکنی و اگر بخواهی به همان حالت از آن بهره بری ، بهره می بری و او هم کج باقی مانده است.
منبع : الکافی از شیخ کلینی ج ۵ ص ۵۱۳ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.
وسائل الشیعه ج ۱۴ ص ۱۲۳ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.
===========================================
* دغدغه و فکر پیامبر کجاست ؟
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله) إذا جلست المرأة مجلسا فقامت عنه فلا يجلس في مجلسها رجل حتى يبرد،…
ترجمه : پیامبر گفت : هرگاه زنی از جائی که نشسته ، برخیزد، مردی در آنجا ننشیند مگر زمانی که سرد شود.
منبع :
الکافی ج ۵ ص ۵۶۴ روایت ۳۸ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.
وسائل الشیعه ج ۱۴ ص ۱۸۵ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.
=========================================
* رفتن با سر به جهنم به دلیل اطاعت از زن
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): من أطاع امرأته أكبه الله على وجهه في النار، قيل: وما تلك الطاعة؟ قال: تطلب منه الذهاب إلى الحمامات والعرسات والعيدات والنياحات و الثياب الرقاق.
ترجمه : پیامبر گفت : کسی که از زنش پیروی کند ، الله او را با سر در جهنم می اندازد. گفته شد : آن پیروی کردن چیست؟ فرمود : از او درخواست رفتن به حمام و رفتن به عروسی و رفتن به مکانی که نوحه سرایی می کنند و درخواست پوشیدن لباس نازک کند و مرد به آن پاسخ مثبت بدهد.
منبع : الکافی ج ۵ ص ۵۱۷ روایت ۳ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.
———=================================
* مخالفت کردن با زنان برکت است.
وعنه، عن يعقوب بن يزيد، عن رجل من أصحابنا يكنى أبا عبد الله رفعه إلى أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال أمير المؤمنين (عليه السلام): في خلاف النساء البركة.
ترجمه : امام علی گفت : مخالفت کردن با زنان برکت است.
منبع : الکافی ج ۵ ص ۵۱۸ روایت ۹ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران.
======================================
سلام
من واقعا تشکر میکنم از شما جناب حسین امیدوارم در مباحثات سایت بیشتر از شما بهره ببریم
تو خودت به آقای (پیرو اهل بیت (ع)) گفتی:(ببین اینکه مواردی را اوردی هیچ کدام سند صحیح ندارد.)
من از تو میپرسم در پوست قبلی خود که از ۳ کتاب (محاضرات و نثر الدرر و ربیع الانوار) که نقل کرده بودی، سندش درست بود؟ چرا چیزی می گویی که خودت پایبند آن نیستی؟
قابل توجه کسانی که میگن اسلام ضد زن هست و زن رو بی ازرش شمرده در قرآن آیاتی داریم که دلالت بر کمال نفسانیه زن داره، برای مثال: «خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها: برای شما از خودتان زوج هایی آفرید تا با آنان آرامش یابید» و «خلقکم من نفس واحده… وبث منهما رجالا کثیرا و نساء: شما را از یک نفس آفرید… و از آن زن و مرد، مردان و زنان زیادی را منتشر کرد.»
حالا اگه چیزی از فقاهت و اجتهاد سرتون بشه، در فقه قانونی داریم که از خدا کتاب و سنت گرفته شده، و اون هم اینه که اگر روایتی مخالفت با ظاهر کتاب یعنی قرآن داشت، از اعتبار ساقط میشه، زیرا ممکن هست که یا در شرایط خاصی صادر شده باشه و عمومیت نداشته باشه، و یا توسط برخی از مخالفین اسلام، جعل شده باشه.
این رو هم اضافه کنم که علت اینکه فقهای شیعه در کتاب های خودشون این روایات رو آوردن اینه که قصد داشتن تا تمامی روایات رو جمع آوری کنن. مانند کتب اربعه و بحار و مانند آن.
دوست عزیز این مغلطه که رویان شیعه تمام روایات رو جمع آوری کردن رو بزارید برای خدتون چون خیلی نخ نماست و کودکانه .
هم صدوق و هم کافی در اول کتابشان تصریح کردن که تمام روایاتشان صحیح هست.
زمان این مغالط گذشته و مردم آگاه شده اند .
در مورد زن در قران هم مقالاتی مینویسم که میتونید در انجا ببینید که قران و این روایات با قران همخوانی دارد یا خیر .
دوبار واژه مغالطه رو نوشتید، میشه خیلی صاف و پوس کنده بگید کجاش از نظر منطقی مغالطه است. (یعنی شروط باب مغالطه رو داشته باشه)
بعدشم مبنای صحیح در قدما با متأخرین فرق دارهف چون قدما نزدبک یه معصوم بودند و ممکن بوده قراینی داشتند که الانی ها ندارند، مبنای علمای الان که خیلی راحت میشه فهمید، جرح و تعدیل روایاته، برای یه بار هم که شده رجوع کن به کفایه آخوند خراسانی.
صاحب بحار تصریح میکنه که برای حفظ روایات اونها رو جمع آوری می کنه، علامه مجلسی که از قدما نبوده.
از همه مهم تر، مخالفت با قرآن بودن یک روایات رو فقها تشخیص دادن، تا حالا با خودتون فک نکردید که چرا این روایاتی که درباره زنان می خونین، اصلا در جوامع اسلامی بهش عمل نمیشه؟! بانوان دانشگاه میرن، درس می خونن و در بسیاری از حرفه ها سرآمدن. علتش همونی هست که گفتم این روایات خیلیاش در موضع خاصی بیان شده، مثلا روایات نقصان عقل زن، اکثرا از امام علی ع است، و آن هم در مقام تضعیف عایشه و پس و پیش از جنگ جمل بوده و بسایری از علل دیگر که در کتب اعتقادی نوشته شده.
حالا راست میگی، روایاتی که به این زیبایی از زن تمجید کرده رو ببین. البته اگر انصافی باشد و یاری کند.
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
عزیزم فهمیدی چی نوشتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو ایات اهانت امیز به زن را اوردی میگی کمال ؟؟ عحبا
لا اقل محرف کلام قرآن نباش.
* آفرینش زن برای مرد
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا﴿۲۱﴾ سوره روم :
ترجمه : و از نشانه های او اینکه از خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید.
سوره نسا : يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا(۱)
ترجمه : ای مردم از پروردگارتان بترسید که شما را از نفس واحدی ( آدم) آفرید و جفتش (حوا) را از او آفرید.
همانطور که مستحضرید در این آیات زن از مرد خلق شده است که به مرد آرامش دهد.
زن را از مرد افریده برای ارامش مرد
این کمال هست؟؟؟ خخخخخخ
خواهشا کمی تفکر کن
توقع احترام و ادب از برخی، ظاهراً توقع زیادی است!!!
نمی دونم شما در چه حدی با ادبیات عرب آشنایی داری؟ ولی کسانی که تنها یک کتاب صرف و نحوی خونده باشند، می دونند که «مِن» یا همون «از» در عربی دارای اقسامی است. در اینجا «من» به معنای جنسه، یعنی از جنس خودتون، یعنی از جنس مردان و اگر قرآن رو خونده باشی، می دونی که به قرینه آیات دیگه که خلقت انسان رو زوج بیان میکند، این معنی رو پیدا می کنه که زن و مرد از یک جنس هستند، نه زن برتر است و نه پست تر.
مشکل شماها این است که با عربی آشنا نیستید و قرآن ترجمه شده رو می بینید.
ببخشید که دارم واضحات زبان عربی رو توضیح می دم، دیگه چی کار میشه کرد!!!!
اولا شما عربی بلد نیستی و مراجعتون مثل ناصر مکارم و…. هم بلد نیستند.
دوم بحث بر سر لتسکنوا الیها هست.
تو معتقدی خدا زن را از مرد برای ارامش مرد افرید؟
یعنی اینکه چیزی از چیزی برای ارامشش بوجود امده باشد یعنی اولی برتری بر دومی دارد.
یه خورده دقت کن
با تشکر
به نظر بنده اظهارات در این موارد در بسیاری از موارد شخصی بوده به طوری که از شواهد بر میاید نظر علی با پیامبر در مورد زنان تا حدی متفاوت بوده و همچنین مابقی صحابه
اعتراف بزرگ شمارا باید بر طلا نوشت.
اگر اینها دروغ و نظرات شخصی روات باشند طبق گفته شما دیگر هیچ چیز از دین شما نمی ماند.
این رواتی که اینهمه روایات زن ستیز بیان کردند کنار بذاری هیچ چیز نمی ماند. از دین
من لینک انلاین کافی جلد پنج صفحه ۵۱۶،۵۱۷،۵۱۸ رو هم میذارم تا دوستانی که شک دارن چک کنن تا مطمئن شن
http://lib.eshia.ir/11005/5/516. صفحه ۵۱۶ کافی جلد پنج
http://lib.eshia.ir/11005/5/517. صفحه ۵۱۷کافی جلد پنج
http://lib.eshia.ir/11005/5/518. صفحه ۵۱۸کافی جلد پنج
در پناه خرد